Kulminacją akcji, w piątek 24 listopada, o godzinie 12 w hali głównej Dworca Centralnego w Warszawie, było spotkanie przebranych superbohaterów. Tam również zaprezentowany został spot kampanii: „Opiekun rodzinny nie musi być sam”.
Organizatorzy opowiedzieli o wyzwaniach, z jakimi mierzą się opiekunowie rodzinni, i o tym, jak im pomóc.
W kampanii wzięli udział m.in. Iwona Guzowska, Jarosław Bieniuk, Maciej „Gleba” Florek, Adam Korol, a także zespół Lipali. Ich zdjęcia jako superbohaterów pojawiały się przez na Facebooku i Instagramie. Przebrania nawiązują do spotu przygotowanego dla akcji.
„Opiekun rodzinny pełni ważną, ale niestety wciąż niedocenianą rolę. Wspiera chorego bliskiego, pomaga w codziennym życiu, opiekuje się nim i czuwa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, czasami przez wiele lat. Zwykle bez wystarczającej pomocy innych. Nietrudno o skojarzenie z superbohaterem, który czerpie siłę z supermocy. Taką siłą dla opiekunów mogą być osoby pomagające czasami w dość prostych z naszego punktu widzenia sprawach ” - mówi Anna Janowicz, koordynatorka kampanii i zarazem prezes Fundacji Hospicyjnej.
Fundacja Hospicyjna zainicjowała akcję, inspirując się działaniami angielskiej organizacji Carers.UK, która jako jedna z pierwszych zwróciła uwagę na sytuację opiekunów rodzinnych i od lat prowadzi kampanie na ich rzecz. Dzięki prowadzonym tam działaniom już teraz funkcjonuje ustawa Care Act, w której zdefiniowano rolę opiekunów rodzinnych i zobowiązano samorządy do zdiagnozowania ich potrzeb i udzielania adekwatnego do nich wsparcia.
Z badań przeprowadzonych w Anglii wiadomo, że na Wyspie ponad 3 miliony ludzi łączy opiekę nad bliskim z pracą, a ponad 2 miliony z powodu tej opieki musiało pracę porzucić. Ekonomiczny koszt odejścia z rynku pracy to kwota 5 bilionów funtów rocznie. Koszt pracy opiekunów w Polsce na razie nie został policzony, ale organizatorzy kampanii chcą zwrócić uwagę na jej szczególny wymiar i nakład oraz stworzyć osobom zajmującym się w domach swoimi ciężko chorymi bliskimi warunki przywracające ich życiu normalność. Jest to istotne zwłaszcza w obliczu zmian demograficznych i starzenia się społeczeństwa. Rekomendacje europejskie i polskie zwracają uwagę na pilną potrzebę stworzenia systemu wsparcia opiekunów rodzinnych. Czasu mamy niewiele.
Ambasadorką kampanii jest aktorka Dorota Kolak, a patronat honorowy nad przedsięwzięciem objął rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar.
Kampanię wspierają także m.in.: Maciej Florek, Jarosław Bieniuk, Adam Korol, Iwona Guzowska, zespół Lipali. Fundacja Hospicyjna obejmie funkcję gospodarza panelu poświęconego prawom opiekunów rodzinnych podczas Kongresu Praw Człowieka, który odbędzie się 8 grudnia 2017 r. w Warszawie.
Strona akcji na FB
Fundacja Agory, która prowadzi projekt "Po starej znajomości - pomóż swoim rodzicom" i Gazeta Wyborcza patronują akcji.