Kilkadziesiąt osób ubranych w żółte peleryny i czarne maski przemierzyło ulice Warszawy. Setki ochotników w całej Polsce przebierło się, aby wesprzeć osoby, które opiekują się swoimi ciężko chorymi bliskimi w domach. Superbohaterowie byli widoczni również w social mediach (#amożety).

Kulminacją akcji, w piątek 24 listopada, o godzinie 12 w hali głównej Dworca Centralnego w Warszawie, było spotkanie przebranych superbohaterów. Tam również zaprezentowany został spot kampanii: „Opiekun rodzinny nie musi być sam”. 

Superbohaterowie z akcji 'Opiekun rodzinny nie musi być sam'
Superbohaterowie z akcji 'Opiekun rodzinny nie musi być sam' Materiały organizatora

Organizatorzy opowiedzieli  o wyzwaniach, z jakimi mierzą się opiekunowie rodzinni, i o tym, jak im pomóc.

W kampanii wzięli udział m.in. Iwona Guzowska, Jarosław Bieniuk, Maciej „Gleba” Florek, Adam Korol, a także zespół Lipali. Ich zdjęcia jako superbohaterów pojawiały się przez  na Facebooku i Instagramie. Przebrania nawiązują do spotu przygotowanego dla akcji.  

Opiekun rodzinny pełni ważną, ale niestety wciąż niedocenianą rolę. Wspiera chorego bliskiego, pomaga w codziennym życiu, opiekuje się nim i czuwa  24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, czasami przez wiele lat. Zwykle bez wystarczającej pomocy innych. Nietrudno o skojarzenie z superbohaterem, który czerpie siłę z  supermocy. Taką siłą dla opiekunów mogą być osoby pomagające czasami w dość prostych z naszego punktu widzenia sprawach ” - mówi Anna Janowicz, koordynatorka kampanii i zarazem prezes Fundacji Hospicyjnej.

Superbohater z akcji 'Opiekun rodzinny nie musi być sam'
Superbohater z akcji 'Opiekun rodzinny nie musi być sam' Materiały organizatora

Fundacja Hospicyjna zainicjowała akcję, inspirując się działaniami angielskiej organizacji Carers.UK, która jako jedna z pierwszych zwróciła uwagę na sytuację opiekunów rodzinnych i od lat prowadzi kampanie na ich rzecz. Dzięki prowadzonym tam działaniom już teraz funkcjonuje ustawa Care Act, w której zdefiniowano rolę opiekunów rodzinnych i zobowiązano samorządy do zdiagnozowania ich potrzeb i udzielania adekwatnego do nich wsparcia.

Z badań przeprowadzonych w Anglii wiadomo, że na Wyspie ponad 3 miliony ludzi łączy opiekę nad bliskim z pracą, a ponad 2 miliony z powodu tej opieki musiało pracę porzucić. Ekonomiczny koszt odejścia z rynku pracy to kwota 5 bilionów funtów rocznie. Koszt pracy opiekunów w Polsce na razie nie został policzony, ale organizatorzy kampanii chcą zwrócić uwagę na jej szczególny wymiar i nakład oraz stworzyć osobom zajmującym się w domach swoimi ciężko chorymi bliskimi warunki przywracające ich życiu normalność. Jest to istotne zwłaszcza w obliczu zmian demograficznych i starzenia się społeczeństwa. Rekomendacje europejskie i polskie zwracają uwagę na pilną potrzebę stworzenia systemu wsparcia opiekunów rodzinnych. Czasu mamy niewiele.

Ambasadorką kampanii jest aktorka Dorota Kolak, a patronat honorowy nad przedsięwzięciem objął rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar.

Aktorka Dorota Kolak / Agencja Gazeta
Aktorka Dorota Kolak / Agencja Gazeta  Fot. RENATA DĄBROWSKA

Kampanię wspierają także m.in.: Maciej Florek, Jarosław Bieniuk, Adam Korol, Iwona Guzowska, zespół Lipali. Fundacja Hospicyjna obejmie funkcję gospodarza panelu poświęconego prawom opiekunów rodzinnych podczas Kongresu Praw Człowieka, który odbędzie się 8 grudnia 2017 r. w Warszawie.

Strona akcji na FB

Fundacja Agory, która prowadzi projekt "Po starej znajomości - pomóż swoim rodzicom" i Gazeta Wyborcza patronują akcji. 

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie Fundacja Agory z siedzibą w Warszawie stosuje pliki cookies niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej, które będą zainstalowane na Państwa urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie). Więcej informacji o plikach cookies, a także o przetwarzaniu danych osobowych oraz przysługujących prawach można znaleźć w naszej Polityce prywatności
Akceptuję